Sjekkliste for flytting til nye butikklokaler
- Foreta en risikovurdering ✓
- Sjekk forsikringen ✓
- Flytt sikkerhetsløsningene ✓
- Legg til nye, supplerende sikkerhetsløsninger ✓
- Installer alt før flyttingen ✓
- Gi de ansatte opplæring ✓
- Inspiser sikkerhetssystemet regelmessig ✓
Før flyttingen – vurder sikkerheten
Flytting til nye lokaler er en omfattende prosess som krever nøye planlegging. Mange forberedelser bør gjøres i god tid før du får tilgang til de nye lokalene. Dette er sikkerhetstiltakene du bør treffe så snart du har bestemt deg for å flytte:
Foreta en risikovurdering ✓
Risikovurderingen er utgangspunktet for sikkerhetsarbeidet – uten denne vet du lite om hva som må gjøres og hvordan virksomheten skal sikres. Hvis du flytter til nye lokaler, må en ny risikovurdering gjennomføres.
Gå gjennom forsikringen ✓
Før flyttingen bør du sjekke med forsikringsselskapet om de eksisterende forsikringene er tilstrekkelige eller om du bør endre avtalene. Det finnes gjerne bestemte krav som må innfris for at forsikringen skal gjelde. Gjennomgå forsikringen i tide for å unngå ubehagelige overraskelser hvis ulykken skulle inntreffe. Les mer om alarmkravene som kan gjelde for forsikringen din.
Flytt sikkerhetsløsningene ✓
Selv om du allerede har en sikkerhetsløsning på plass, som alarm og brannslukningsutstyr, krever nye lokaler ofte nye løsninger. Det lønner seg sjelden å bare flytte de gamle løsningene til nye lokaler – som regel trengs det et helt nytt system.
Legg til nye, supplerende sikkerhetsløsninger ✓
Må sikkerhetssystemet suppleres med andre løsninger? De nye lokalene kan kreve at du forsterker sikkerhetstiltakene – eller kanskje det er første gang du åpner en butikk? Hvis du ikke allerede har overvåkningskameraer, har dette en betydelig preventiv effekt mot innbrudd og hærverk. Les mer om fordelene med kameraovervåkning: Link til #W2-BB1-AR-10. For butikker kan sikkerhetsalarmer og alarmbøyler også være gode verktøy for å styrke sikkerheten. Les mer om sikkerhetsløsninger for butikken.
Installer alt før flyttingen ✓
Så snart du får tilgang til de nye lokalene, kan Securitas forberede alt som har med sikkerhet å gjøre. Alt fra evakueringsplan, innbruddsalarmer, sikkerhetsalarmer, overvåkningskameraer til alarmbuer og brannslukkingsutstyr blir deretter installert og gjort klart for flyttedagen. Hvis du av en eller annen grunn ikke har tid til å få alt på plass før flyttingen, er alarmen det viktigste – slik at du vet at stedet er beskyttet og at forsikringen er gyldig.
Etter flyttingen – følg opp med sikkerhetsopplæring og tilsyn
Når du har flyttet inn i de nye lokalene, er mye forhåpentligvis allerede klart – det er bare et par ting til som må på plass for å sørge for at butikken er trygg og sikker.
Gi de ansatte opplæring ✓
Lær opp de ansatte med en gang dere er på plass i de nye lokalene og systemet er installert. Nye lokaler innebærer en rekke endringer. Vet personalet for eksempel hvordan den nye alarmen fungerer, og hvor den nye alarmknappen er plassert? Securitas tilbyr skreddersydd opplæring for ansatte i butikken, der de får informasjon om alt fra ran, trusler og tyveri til kontantrutiner og brannsikkerhet.
Inspiser sikkerhetssystemet regelmessig ✓
Et sikkerhetssystem er ikke sikkert hvis deler av det ikke fungerer. Hvis du velger Securitas som sikkerhetspartner vil vi kunne avtale en plan for regelmessig tilsyn og service.
Vil du vite hvilke sikkerhetsløsninger som passer best til akkurat dine behov?
Securitas hjelper deg med en innledende risikovurdering og finner sikkerhetsløsningene som passer for din bedrift. Vi har omfattende erfaring med skreddersydde sikkerhetsløsninger og hjelper deg med alt fra valg av produkter og installasjon til opplæring av ansatte og vedlikehold.
Med Securitas som partner får du en enkel og trygg hverdag, slik at du kan konsentrere deg om virksomheten din. Når du har bestemt deg, tar vi oss av resten.
Legg igjen telefonnummeret ditt, så ringer vi deg. Den første risikovurderingen betaler du ikke for