Trinn 1: Undersøk sikkerhetsrisikoene og gjør undersøkelser
-
Hvilke er de største risikoene virksomheten din står overfor?
Avgjør hvilken type hendelse som utgjør den største trusselen mot bedriften din. Denne innsikten danner grunnlaget for hvilken type sikringstiltak du må prioritere. Er det uønsket ferdsel på området og ulovlig opphold? Er du bekymret for innbrudd og ran? Nabolaget hvor lokalene dine er plassert gir også en indikasjon på hvor sårbar virksomheten din er. Ligger bedriften din på et høyprofilert sted eller ligger den mer avsides til? Holder dere til i et kjøpesenter eller i en handlegate? Disse faktorene er viktige for å vurdere hvilke sikkerhetsutfordringer du har. Spørsmålene i sjekklisten nedenfor vil hjelpe deg med å identifisere hvilke risikoer du er eksponert for og behovene dine.
-
Har virksomheten din vært utsatt for kriminalitet tidligere?
Tidligere kriminalitet gir en pekepinn på hvilke sikringstiltak du må fokusere på. Hvis du allerede har opplevd denne type aktivitet; hvilken type kriminalitet har virksomheten din blitt utsatt for?
-
Er det krav til alarmklasse for selskapet?
Vanligvis er forsikringsselskapenes krav til kompensasjon avhengig av en bestemt alarmklasse. Det er derfor viktig å avklare dersom bedriften din er pålagt å overholde spesifikke krav til alarmklasser. Les mer om godkjent alarm her.
-
Hvor mange innganger har lokalene?
Å sikre inngangspartier med magnetiske låser er en enkel og effektiv løsning for å sikre bygningen. Husk at en besluttsom inntrenger kan komme inn gjennom vinduer og takvinduer. Sett opp skilting ved alle innganger om at lokalene er beskyttet. Skiltingen må være tydelig plassert, og vil kunne fungere avskrekkende på innbruddstyver.
-
Ansatte som jobber alene eller sent på kvelden?
For dine ansatte kan en overfalls- eller ransalarm om overfall gi ekstra trygghet. Denne typen alarm er vanlig i butikker og restauranter, men også i andre virksomheter der ansatte trenger ekstra beskyttelse. Hjelpen er bare et knappetrykk unna dersom noe uønsket skulle skje.
-
Har du verdifulle eiendeler som krever ekstra beskyttelse?
Vibrasjonssensoren utløser en alarm så snart den oppdager vibrasjoner. En vibrasjonsdetektor er et klokt alternativ for soner som krever ekstra høy sikkerhet, som for eksempel rommet hvor safen din står.
-
Har du temperatursensitive?
Sensoren utløser en alarm hvis temperaturen er for høy eller lav. Temperaturovervåkingssystemer sørger for at temperaturen i for eksempel kjøleenheter eller datasentral holder riktig verdi.
Trinn 2: Tilpass sikkerhetsløsninger etter dine behov
-
Hvordan vil du bruke alarmsystemet?
Noen bedriftseiere foretrekker å kontrollere alarmsystemet sitt via app for smarttelefon. Andre foretrekker å supplere systemet sitt med et veggmontert betjeningspanel for å kontrollere alarmsystemet.
Et alarmsystem som er enkelt å justere og konfigurere har store praktiske fordeler. Securitas’ kunder fremhever ofte at vår brukervennlige app er en av de store fordelene med alarmtjenestene våre. Appen lar deg overvåke alle slags detaljer i lokalene dine.
-
Trenger de ansatte personlige alarmkoder?
Det kan være riktig å sørge for at ansatte ikke bruker det samme passordet for tilgang til lokalene. Denne sikkerhetsfaktoren blir ofte oversett hvis systemet er komplekst og tidkrevende å konfigurere. Men med muligheten til å tildele og tilbakekalle alarmkoder enkelt og raskt for ansatte og besøkende, vil du forbedre sikkerheten din betydelig.
-
Vil du vite når alarmsystemet er aktivert og deaktivert?
Hvis dine ansatte har ansvar for å aktivere og deaktivere alarmen din kan det være lurt å vite om alarmsystemene betjenes etter planen. Vil du at systemet varsler deg hvis noen bryter standardprosedyren? Hvis alarmen ikke aktiveres i tide i lokalene dine, kan dette tyde på at personalet glemte å stille inn alarmen for natten.
-
Trenger du å overvåke lokalene dine med kamera?
Har du behov for å overvåke lokalene dine 24/7 er det lurt å koble overvåkingskameraene til samme system som alarmen din. I tillegg til å kunne se lokalene dine eksternt, er dette også en god måte å overvåke sporadiske besøkende som vareleveranser og bud. I tillegg har overvåkningskamera en avskrekkende effekt for uønskede hendelser.
Et opptak kan giektere, politi og nødetater verdifull informasjon før et oppdrag eller pågripelse av gjerningsmenn. Slike opptak kan tjener som nøkkelbevis for identifisering av gjerningspersoner og analyse etter hendelsen. Securitas’ alarmsystemer gir tilgang til et videoklipp når alarmen går, og vår alarmsentral kan ofte se hva som utløste alarmen.
Trinn 3: Bestem hva som skjer når alarmen går
-
Hvem kommer til stedet når alarmen går?
Sikkerhetspersonell står klare til å yte riktig hjelp i alle situasjoner. Vanligvis kan hjelpen være i form av vektere, men vi varsler alltid politiet eller andre nødetatene hvis situasjonen krever det.
-
Hva slags personell er tilgjengelig i nærheten ved behov for assistanse?
Når alarmen går ønsker du rask respons. En av fordelene med å ha flerektere som patruljerer i et område, er at det kan sendes ressurser umiddelbart, også i situasjoner der det er behov for hjelp på flere steder samtidig.
-
Hva koster en vekterutrykning?
Noen bedrifter ønsker utrykning fra vektere. Avhengig av bedriftens behov tilbyr vi forskjellige sikkerhetspakker. For å lære mer om våre sikkerhetspakker og tilhørende priser, klikk her
Har du spørsmål om alarmsystemer til lokalene dine? Vi er her for å hjelpe! Legg igjen telefonnummeret ditt, og en av våre rådgivere vil ringe deg.