Når folk tenker på sikkerhetsprodukter og -tjenester, tenker de gjerne på noe som kan forhindre en ekstern trussel eller en ulykke. Produktene har flere bruksområder enn dette, for eksempel kan de også brukes til rene serviceoppdrag. Det kan være vanskelig for personalet å ha fullstendig oversikt over hele området når hotellet er fullt av gjester. Ved å bruke teknologi og sikkerhetstjenester på en smart måte ivaretar du sikkerheten på hotellet samtidig som servicenivået får et ytterligere løft.
Bruk et smart system for adgangskontroll
Mange hoteller benytter seg allerede av smarte systemer for adgangskontroll, der de ansatte enkelt kan aktivere og knytte nøkkelkort til bestemte hotellrom. Kortet gir ingen indikasjon hvilket rom det kan åpne, noe som gjør det vanskelig for potensielle tyver å låse seg inn med stjålne kort. Mens tyven bruker tid på å finne riktig romnummer, har gjesten tid til å melde fra om at kortet er borte og få resepsjonen til å sperre det. En slik løsning er ikke bare nyttig for gjestene, men også for de ansatte, som enkelt kan gi håndverkere eller andre tilgang til rommene uten å måtte håndtere og følge opp fysiske nøkler.
Jobb mer effektivt med adgangskontroll
Resepsjonen er den viktigste delen av hotellet. Det er ofte det første gjestene møter når de kommer, og det siste de ser når de sjekker ut. De ankommer også hotellet til ulike tider på døgnet. Nattevaktene bør kunne bevege seg rundt i hele hotellet uten å være låst til resepsjonen. Hvis du installerer et system for adgangskontroll ved hovedinngangen, kan resepsjonisten låse døren og forlate resepsjonen for å utføre andre oppgaver. Hvis det kommer en gjest, kan de ringe opp adgangskontrollen hvor du ser gjesten via kamera og kan slippe dem inn.
Securitas-personell i resepsjonen
Opplever du at de ansatte kan gjøre mer nytte for seg utenfor resepsjonen, eller at virksomheten er sårbar ved sykdom? Da kan det være en god løsning å la Securitas ta ansvar for resepsjonen. Securitas` personell er opplært til å både gi god service og utføre andre tjenester som er en del av resepsjonistjobben. De er også opplært i brannsikkerhet og vakttjenester. Hvis en ansatt skulle bli syk, er du garantert å få en erstatter fra oss, slik at hjulene kan gå rundt som vanlig.
Ligg ett skritt foran med kameraovervåkning
Mange tenker på kameraovervåkning som et verktøy for å forebygge ulykker og kriminalitet – men det har også en rekke andre fordeler! På hoteller er de selvfølgelig kriminalitetsforebyggende, men de kan også gi servicen et løft. Hvis dere bruker et eldre kameraovervåkingssystem myntet på å ta opp video ved eventuelle forbrytelser, anbefaler vi å oppgradere dette til et mer moderne system med flere alternativer.
Med et tilkoblet system for kameraovervåkning kan du – i tillegg til å få oversikt over hotellets ulike områdene– ligge i forkant av gjestenes behov og gi dem bedre service. For eksempel kan du se om en gjest sliter med å komme seg inn på rommet, slik at du står klar med et nytt nøkkelkort idet de kommer til resepsjonen. Hvis du venter en større gruppe som skal overnatte eller bruke konferanselokalene på hotellet, kan det være en hyggelig gest å sørge for at en ansatt står klar til å ta dem imot. Hvis du har et kamera som peker mot parkeringsplassen eller innkjørselen, kan du se når gruppen ankommer – og møte dem med et smil i døren.
Ekstra sikkerhet med sikkerhetsvakter
Når det er færre ansatte på jobb om kvelden, får hver enkelt ansvar for større områder av hotellet. Securitas kan gå inspeksjonsrunder i de delene av hotellet som er stengt om kvelden og natten, slik som kjellere og konferanselokaler. Dermed kan personalet fokusere på å gi god kundeservice i og rundt resepsjonen. Inspeksjonsrundene kan også gjennomføres på dagtid og i fellesarealene – for å gi økt sikkerhet til dine ansatte og gjester.
Vær forberedt hvis det oppstår brann
Hvis det skulle begynne å brenne, er de ansatte ansvarlig for å få gjestene ut og i sikkerhet. Loven krever at det skal finnes en rømningsplan for alle hotellrom, og det skal være brannslukningsapparater i alle korridorer. Hvis hotellet må evakueres, hviler det et stort ansvar på de ansatte for å få alle trygt ut av bygningen. Mange av gjestene har kanskje ikke bodd på hotellet ditt før, og kjenner derfor ikke omgivelsene. Med en god evakueringsplan er mye av jobben gjort, men du må også sørge for at de ansatte har den nødvendige opplæringen. Det er viktig å ha en tydelig plan på plass når hotellet skal evakueres og gjestene skal ledes ut. Vi i Securitas tilbyr flere ulike opplæringskurs i brannsikkerhet og brannvern, og hjelper gjerne deg og de ansatte i dette arbeidet.
Samarbeid med en trygg sikkerhetspartner
Securitas hjelper deg med sikkerheten – fra start til mål. Vi gjennomfører en innledende risikovurdering og har både ekspertisen og sikkerhetsutstyret du trenger. Etter hvert som bedriften utvikler seg, hjelper vi deg med å oppgradere sikkerhetsløsningene i tråd med dine behov. Dermed kan du alltid føle deg trygg og fokusere på virksomheten din.
Vi kan ta ansvar for hele prosjektet, fra installasjon, service og operatørtjenester – eller bare deler av kjeden. Alt avhenger av hvordan dine behov ser ut. Du får én kontaktperson og én leverandør å forholde deg til. Enkelt og greit.