Derfor bør du prioritere riktig sikkerhetsløsning for din kontorvirksomhet
Når du driver en bedrift er det selvsagt avgjørende at de ansatte kan gjøre jobben sin - enten de driver salg av tjenester eller sitter i støttefunksjoner på tvers av organisasjonen.
Det er derfor viktig å sikre virksomheten mot sikkerhetsrisikoer. Den daglige driften kan påvirkes av for eksempel brann, eller tyveri av de ansattes arbeidsverktøy. I tillegg er det tid, administrativt arbeid og andre utfordringer forbundet med å erstatte tapte eiendeler.
Det kan altså bli en vanskelig og tidkrevende prosess hvis virksomheten ikke er tilstrekkelig sikret.
Hva bør du prioritere når du skal sikre kontoret ditt?
Hvis du har en stor kontororganisasjon kan det virke som en uoverkommelig oppgave å finne den beste sikkerhetsløsningen.
I Securitas har vi gjennomført mange risikovurderinger der bedrifter beskriver sine viktigste sikkerhetsutfordringer. Basert på dette kan vi gi deg et bilde av hvilke risikoer andre kontororganisasjoner er opptatt av. Dette kan gi deg en idé om hvilke risikoer du selv står overfor.
Dette er de fem sikkerhetsrisikoene som bekymrer ledelsen mest:
- Kritiske driftsforstyrrelser som følge av en sikkerhetshendelse, som påvirker
virksomhetens evne til å daglig drift, betjene og innfri kundeforpliktelser - Innbrudd med tap av sensitiv informasjon / tap av personopplysninger
- Innbrudd med påfølgende tap av verdier, hærverk og ødeleggelser
- Vannlekkasjer som medfører skade og forstyrrer den daglige driften
- Branntilløp som setter ansatte, kunder og egne lokaler i fare
Hvilke sikkerhetsløsninger er best for kontorer?
Les om våre anbefalte løsninger her
Våre mest brukte løsninger for kontorvirksomheter består av innbruddsalarm, videoovervåking, adgangskontroll og brannsikring. Videoovervåking og adgangskontroll hindrer uønskede besøkende, og brannsikring er alltid viktig.
Videoovervåking avskrekker innbruddstyver og reduserer risikoen for hærverk og tyveri. Videoovervåking kan integreres med alarmløsningen din.
Adgangskontroll sikrer at kun de ansatte har tilgang til arbeidsplassen. Det gir dem også trygghet å vite at uvedkommende ikke har tilgang til kontoret.
Vår erfaring er at brannsikkerhet alltid bør prioriteres. Du må sørge for at du har riktig brannslokkingsutstyr, men du må også tenke på hvordan du kan forebygge kontorbranner.
Hvis du har en stor kontorvirksomhet med mange ansatte, kan du også ha nytte av en fast sikkerhetsmedarbeider eller resepsjonist. De blir knyttet til bedriften din og blir derfor godt kjent med arbeidsplassen. De skaper trygghet, men hjelper også til med praktiske og serviceorienterte oppgaver. Det er alltid vårt ansvar å sørge for en erstatter ved sykdom, ferie etc.
Når du kjøper en sikkerhetsløsning fra Securitas så leverer vi alltid en komplett pakke. Alarm og videoovervåking kan kobles til vår alarmstasjon som holder øye med virksomheten 24/7. De er klare til å reagere hvis alarmen går, og kan for eksempel sende en vekterpatrulje. Du kan også velge å få en patruljerende vakt til å komme og åpne/lukke kontoret hver dag og sørge for at f.eks. vinduer er lukket og elektriske apparater er slått av.
Det er med andre ord mange alternativer å velge mellom. Den riktige sikkerhetsløsningen er imidlertid ikke den samme for alle. Det avhenger blant annet av kontorets størrelse og beliggenhet, hvilke eiendeler du har og forsikringskrav. Derfor anbefaler vi alltid at våre eksperter gjør en risikovurdering slik at vi kan levere en løsning som er tilpasset dine faktiske behov.